Građani se uzalud nadali: Cijene goriva u padu, hrana sve skuplja



Građani se uzalud nadali: Cijene goriva u padu, hrana sve skuplja

Foto: Ilustracija


građani se sve glasnije pitaju da li bi i kada moglo da dođe do toga, s obzirom na to da smo svako značajnije poskupljenje goriva platili raznoraznim drugim poskupljenjima.

– Nebrojeno puta bili smo svjedoci da su, čim bi koji put zaredom poskupilo gorivo, odmah gore išle i cijene raznih proizvoda. Takve poteze proizvođači su pravdali neizbježnim učešćem nafte u njihovom poslovanju, dok sada, kad je situacija obrnuta, niko ne razmišlja makar i o minimalnom obaranju cijena. Čim gorivo poskupi, odmah krene priča – sad će gore otići i cijene hrane i drugih proizvoda, i tako i bude. Sad kad imamo pojeftinjenje goriva u jednom značajnijem periodu, svi su se ućutali – kaže Milorad V. iz Banjaluke.

Rast troškova poslovanja

Građani RS trenutno na benzinskim pumpama litar dizela mogu da kupe po 3,12, a benzina po 2,99 KM, što je daleko povoljnije nego prethodnih sedmica i mjeseci. Litar dizela je početkom jula išao i do 3,63, dok je benzin u jednom periodu ove krize koštao i 3,55 KM

– Trend pada cijena goriva na benzinskim pumpama u Srpskoj se nastavlja, a nova pojeftinjenja se očekuju u narednih 10 dana – poručili su iz Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima pri Privrednoj komori RS.

Iz ove komore poručuju da je teško očekivati da će, zbog pojeftinjenja goriva, doći do pada cijena drugih roba i usluga.

– Pojeftinjenje goriva svakako će najviše osjetiti preduzeća u čijim ukupnim troškovima nafta učestvuje u značajnoj mjeri, prvenstveno kod prevoza putnika i roba. Međutim, ne treba očekivati neka značajnija pojeftinjenja, jer su privrednici u prethodnom periodu bili izloženi brojnim drugim faktorima koji utiču na povećanje cijena njihovih proizvoda, a to su cijene energenta, repromaterijala, inflacija, konstantni pritisak na povećanje plata. Sve to utiče na rast troškova poslovanja – kaže za Srpskainfo portparol ove komore Vladimir Blagojević.

1Kad je riječ o hrani, niko od proizvođača ili prodavaca takođe ne razmišlja o eventualnom pojeftinjenju, čak i ako cijena goriva dodatno ode dolje.

Mlinari mijenjaju priču

Dok je gorivo poskupljivalo mlinari su upozoravali da prevoz u njihovom poslovanju učestvuje sa 30 odsto, a sad je priča drugačija!?

– Cijena prevoza je 40 evra po toni, odnosno 10 odsto od cijene pšenice! Uprkos pojeftinjenju goriva, nećete naći prevoznika koji će korigovati cijenu svoje usluge, jer cijene berzanskih roba variraju. Mi zavisimo od koštanja prevoza, ali nam je, u formiranju cijene brašna, ipak presudna cijena pšenice – naglašava za Srpskainfo predsjednik Udruženja mlinara RS Zoran Kos.

I pekari poručuju da neće korigovati cijene svojih proizvoda.

– U prethodnom periodu otišli smo u minus jer su cijene sirovina i energije, te povećanja plata, rasle brže i bili veći od prodajnih cijena. Cijena pšenica i brašna ne pada, plate stoje tu gdje stoje. S obzirom na minus u kojem poslujemo ne vjerujem da će pojeftinjenje energenata dovesti do pojeftinjenja pekarskih proizvoda. Energenti u pekarskoj proizvodnji učestvuju 10 odsto, plate 35, a sirovine, prije svega brašno, 30 odsto – kaže za Srpskainfo vlasnik pekare „Manja“ Saša Trivić.

Trgovci

Trgovci takođe ne vjeruju da će građane ogrijati sunce kad je riječ o bilo kakvim pojeftinjenjima.

– Godinama unazad svjedoci smo da, čim gorivo poskupi, poskupe i ostale robe. Međutim, u obrnutoj situaciji pojeftinjenja izostaju. A da bi pojeftinili proizvodi u trgovinama najprije cijene treba da spuste oni koji su ih prvi digli, a to su proizvođači, pa veleprodaje, pa maloprodaja. Ni trgovcima nisu draga ova poskupljenja, jer su ona veliki udar na stanovništvo, što sa sobom povlači  manji promet – ističe za Srpskainfo predsjednik Asocijacije samostalnih trgovinskih radnji Banjalučke regije Bogdan Marjanović.

Prevoznici roba pozdravljaju svako pojeftinjenje goriva, naglasivši da se lakše diše kad je litar nafte 3,1, umjesto 3,6 KM.

– Svako pojeftinjenje nafte za nas prevoznike i privrednike je dobro. Mi godinama nismo mijenjali cijene svojih usluga, koje su iste bile i kad je nafta koštala 1,9 KM i sada. Nadamo se da će gorivo još ići dolje, jer ni trenutna cijena nije dovoljna da bismo poslovali pozitivno. Nije lako ni građanima, pod teretom svih poskupljenja koja se nižu proteklih mjeseci – poručuje za Srpskainfo predsjednik Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić.

U Srpskoj je godišnja inflacija u junu iznosila rekordnih 14,3 odsto, što znači da je vrednost 100 maraka u ovom periodu sletjela na nepunih 86 KM. U ovom periodu, hrana je poskupjela za 22,6 odsto, najviše su otišle cene ulja – bezmalo 67 odsto, dok je prevoz poskupio za 34,6 odsto, zbog viših cijena goriva i maziva za lična vozila od 55,7 odsto.

“PENZIONERI NISU OSJETILI POSKUPLJENJE”

Autoprevoznici poručuju da je nova cijena karte od 2,3 KM formirana na cijenu goriva od 3,09 KM u maloprodaji.

– Što se tiče gradskog i prigradskog prevoza, ugovorom je jasno definisano kad dolazi do poskupljenja, a kad do pojeftinjenja. Da bi se spustila cijena karte, što je u ugovoru definisano, cijena goriva treba da bude 2,5 KM u maloprodaji. Kad se to desi, mi smo po zakonu u obavezi da podnesemo zahtjev za pojeftinjenje. I nama je u interesu da cijena karata bude što niža, da bismo imali što više putnika – naglašava za Srpskainfo direktor „Autoprevoza“ Dejan Mijić.

Tvrdi da niko od autoprevoznika ne bi prekršio pomenuti ugovor.

– Kako je poskupljenje goriva dovelo do poskupljenja svega drugog, nadamo se da će pojeftinjenje dovesti do pada cijena. Takođe, nije najveći problem ovoga društva cijena prevoza. Neki građani, poput penzionera i đaka, nisu ni osjetili ovo posljednje poskupljenje. Za radnike je došlo do poskupljenja, ali to plaćaju poslodavci – navodi Mijić.



Komentari

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare

Povezani članci


Jadran Trebinje® 2022. All rights reserved.

Made By


Adria Management Services

Naslovna
Sve vijesti
Pretraga